Wednesday, February 11, 2009

Ujian kesabaran

Dalam hidup ini sebenarnya, banyak perkara yang menuntut supaya kita bersabar. Cuma antara sedar atau tidak sahaja, sebenarnya kesabaran kita sedang diuji..


Secara umunya, dalam Islam, kita dituntut untuk bersabar dalam 4 perkara:

* dalam mengerjakan amal ibadat kepada Allah;

* dalam menghadapi cubaan, bala, kesusahan atau musibah;

* dalam menahan diri daripada melakukan maksiat atau kemungkaran;

* dalam memelihara diri daripada dipukau oleh godaan dunia, nafsu dan syaitan.


Ujian kesabaran ini pula datang dalam pelbagai rupa dan bentuk.. Setiap orang sentiasa diuji sama ada kita ni sabar ke tidak menghadapi ujian itu.


Pernah seorang kawan berkata, lebih kurang gini le ayat dan maksudnya, “Setiap orang ni, dalam hidup dia akan datang satu ujian besar” Dan beliau ni konon-kononya belum lagi menghadapi ujian itu, dan risau apakah bentuk ujian yang akan di hadapinya, malah seolah ternanti2 pula.. Saya ni bukan lah bijak pandai dalam bab2 ini, tapi saya terfikir, bukankan setiap apa yang berlaku itu satu ujian.. bukan hanya musibah dan kesusahan saja yang menjadi ujian, malah kelapangan, kesenangan, kemudahan, kemewahan dan kebijaksanaan juga satu ujian, kerana mungkin kita tidak bersyukur, mungkin kita jadi riak dan ujub, mungkin kita jadi sombong dan angkuh....


Dalam kes rakan yang lain pula, merasakan bahawa “begitu banyak ujian yang dihadapinya, seperti tidak putus-putus”. Ujian merupakan tanda kasih sayang Allah pada kita kerana selalunya bila kita diuji, bila kita sakit, bila kita sedih, di saat itulah kita lebih dekat pada Allah kerana kita merayu-rayu bantuan dan pertolongannya. Dan ditakuti bila kita megeluh dengan ujian yang diberikan, kita 'terlepas pandang' nikmat dan rahmat yang Allah berikan. Bukankah di sebalik setiap kesusahan ada kesenangannya? (Al Insyirah:5-6)


Malangnya kita, kalau sudahlah tak ingat dengan Allah pada masa senang, masa susah pun sombong juga dengan Allah. Minta dijauhkan...


Walaupun begitu, ramai juga orang yang diuji dengan Allah, dengan ujian yang lebih berat, dan mungkin kita sendiri tak mampu hadapi, jika ia berlaku pada kita. Saya amat kagum dan sebaiknya dapat mengambil pengiktibaran di atas kesabaran dan keteguhan iman mereka ini.


Setiap ujian itu sebenarnya memberi persediaan emosi dan mental untuk ujian seterusnya.. kerana ia menjadikan kita lebih matang, kita juga menjadi manusia yang lebih peka, memahami, lebih bersimpati dan empati terhadap orang lain. Di saat susah juga, kita tahu siapa sebenarnya kawan sejati. Dan yang paling utama di saat ujian itu datang, kita lebih dekat dengan Allah, dan kita sedar kita tidak berseorangan kerana Allah ada bersama orang-orang yang sabar.


Kadangkala berhadapan dengan rakan-rakan (atau ahli keluarga) juga boleh menguji kesabaran terutama jika rakan itu tidak tahu atau tidak peduli hubungannya dengan rakan-rakan yang lain. Cakap main redah, tanpa memikirkan perasaan orang, mengumpat, tikam belakang atau cakap ikut sedap mulut, lepas tu suka pula menambah perisa untuk meyedapkan rasa dalam ceritanya. Sebaiknya jauhkan diri sahaja dengan orang sebegitu. Selagi tidak menjatuhkan maruah kita yang menuntut supaya kita membersihkan nama, lebih baik kita berdiam diri sahaja dari melayan orang-orang sebegini, supaya perangai itu tidak terpalit pada kita.


"Dan Kami jadikan sebahagian kamu cubaan bagi sebahagian yang lain. Mahukah kamu bersabar?" (Al Furqaan:20)

No comments:

Post a Comment