Wednesday, February 25, 2009

Penyakit bertangguh

Hari ni nak sembang pasal penyakit bertangguh pula. Megikut peribahasa Inggeris, Procrastination is the thief of time”.


Penyakit suka bertangguh ini tak sama dengan penyakit malas. Penyakit malas tu dipanggil berat tulang, sebab memang tak nak berusaha, dan mengharapkan kesenangan terhidang depan mata.


Berbeza dengan orang malas, orang yang suka bertangguh ini cuba mengelak dari membuat kerja sepatutnya. Sebagai contoh, dia patut buat perkara A. Tapi dia pi buat perkara B atau C atau D.


Kenapa pula jadi penyakit suka bertangguh? Sikap suka bertangguh ini sebenarnya berkait rapat dengan masalah psikologi. Selalunya seseorang itu bertangguh sebagai coping strategy apabila menghadapi kesukaran dalam kerja/tugasannya.


Adalah sesuatu yang normal jika kita ambil sedikit masa untuk unwind, rehat seketika untuk ‘recharge bateri’. Tapi ia boleh menjadi satu masalah besar jika tidak dikawal. Ini kerana, walaupun bertangguh itu merupakan coping strategy, ia sebenarnya boleh memburukkan lagi keadaan. Jika kita sering bertangguh kerja, kita akan jadi lebih tertekan, risau dan rasa bersalah kerana makin banyak kerja yang menimbun dan tertunda. Kalau kita sebagai pekerja, kita akan lebih risau kerana akan dimarahi oleh majikan. Kalau kita pelajar kita akan runsing bila berhadapan dengan pensyarah.


Untuk memastikan kita tidak menjadi mangsa penyakit suka bertangguh ini, yang pertama, kita perlu admit kita ada masalah ini. Kedua, cari punca dan penyelesaian masalah. Sekalipun kita benci dan stuck nak selesaikan kerja tu, kita kena hadapi juga. Berbekalkan doa, usaha dan tawakal, insyaAllah pasti akan menemui penyelesaian. Allah juga menyeru kita melakukan kerja dengan bersungguh-sungguh dan memohon pertolongan dari-Nya:


“Maka apabila kamu telah selesai (dari sesuatu urusan), kerjakanlah dengan sungguh-sungguh (urusan) yang lain, dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap.”

(surah Al-Insyirah: 7-8)


Kalau kita tak cuba, sampai bila-bila pun takkan berjaya. A journey of a thousand miles begins with a single step.


Dan sebagai umat Islam, kita perlu sedar, sikap bertangguh ini berkait rapat dengan masa. Dan Allah telah memberi kita peringatan yang tegas tentang masa:


“Demi Masa, Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian

(surah Al-Asr:1-2).


Rasulullah s.a.w.juga mengingatkan tentang lima perkara sebelum datang lima perkara; masa mudamu sebelum tua, masa sihatmu sebelum sakit, masa lapangmu sebelum sibuk, masa kaya sebelum miskin dan masa hidupmu sebelum mati.


Semoga kita berjaya melawan penyakit bertangguh. Back to work!

No comments:

Post a Comment