Tuesday, August 4, 2009

Taqwa

Perkataan taqwa banyak kali disebut dalam Al-Quran. Tapi apakah itu taqwa? Siapakah hamba yang bertaqwa (muttaqeen?).
Taqwa membawa maksud takut kepada Allah. Tetapi takut dengan Allah tidak sama dengan takut kepada manusia (atau makhluk lain). Indahnya perasaan takut kepada Allah tidak menjadikan kita jauh padaNya malah menjadikan kita lebih dekat denganNya.
******************************************************************************************
Antara ayat-ayat Al Quran yang menerangkan tentang taqwa dan sifat orang yang bertaqwa:
"Kitab (Al Qur'an) ini tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertakwa, (yaitu) mereka yang beriman kepada yang ghaib, yang mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami anugerahkan kepada mereka, dan mereka yang beriman kepada Kitab (Al Qur'an) yang telah diturunkan kepadamu dan Kitab-kitab yang telah diturunkan sebelummu, serta mereka yakin akan adanya (kehidupan) akhirat. Mereka itulah yang tetap mendapat petunjuk dari Tuhan mereka, dan merekalah orang-orang yang beruntung."
(Surah Al-Baqarah: 2-5)

"Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu dan kepada surga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa, (yaitu) orang-orang yang menafkahkan (hartanya), baik di waktu lapang maupun sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang. Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebajikan.
Dan (juga) orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka ingat akan Allah, lalu memohon ampun terhadap dosa-dosa mereka dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain daripada Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu, sedang mereka mengetahui."
(Surah Al-'Imran: 133-135)

" ... Sesungguhnya kebajikan itu ialah beriman kepada Allah, hari kemudian, malaikat-malaikat, kitab-kitab, nabi-nabi dan memberikan harta yang dicintainya kepada kerabatnya, anak-anak yatim, orang-orang miskin, musafir (yang memerlukan pertolongan) dan orang-orang yang meminta-minta; dan (memerdekakan) hamba sahaya, mendirikan salat, dan menunaikan zakat; dan orang-orang yang menepati janjinya apabila ia berjanji, dan orang-orang yang sabar dalam kesempitan, penderitaan dan dalam peperangan. Mereka itulah orang-orang yang benar (imannya); dan mereka itulah orang-orang yang bertakwa."
(Surah Al-Baqarah : 177)
******************************************************************************************
Sesungguhnya Allah redha pada hambaNya yang bertaqwa. Antara kelebihan taqwa seperti yang dinyatakan dalam Al Quran:
Bantuan dari Allah; “… Dan barang siapa yang bertakwa kepada Allah niscaya Allah menjadikan baginya kemudahan dalam urusannya”. (Al-Thalaaq:4)
Menghapuskan dosa dan menambah pahala; “… Dan barang siapa yang bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan menghapus kesalahan-kesalahannya dan akan melipat gandakan pahala baginya.” (Al-Thalaaq:5)
Pelindungan dari Allah; “… Dan Allah adalah pelindung orang-orang yang bertakwa.” (Al Jaatsiyah :19)
Balasan syurga;“Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa berada di dalam taman-taman (surga)…” (Adz-Dzaariyaat : 15)



No comments:

Post a Comment