Thursday, August 20, 2009

Apa kes dengan Flat 1?

Seperti kebiasaan, perkara pertama yang dilakukan ketika masuk pejabat, buka email universiti. Ada satu email dari Accomodation Office. Apa hal pula ni?



Hi All,

It has recently been brought to my attention that there is a bike locked up outside Flat 1 that has not been moved for quite some time. Does anyone know who this bike belongs to? Unless anyone takes ownership by lunchtime on Monday 24 August 2009 the bike will be removed from the premises.

There is a car parked in the carpark for flat 1 (has a blue cover on it) – Who does this car belong to?

For all students who have a car, could you please supply me with the make, model and registration number for our records.

Regards,

XXX


La.. kalau guna common sense, tentulah basikal dan kereta itu kepunyaan penyewa Flat 1. Kenapa tidak tanya secara terus sahaja kepada penyewa Flat 1, dan bukannya bertanya kepada semua penghuni flat. Jika penyewa Flat 1 tidak mengaku baru lah tanya pada semua penyewa.


Balasan dari saya:

Hi XXX,

I live at Flat 1. The bikes outside Flat 1 and the car parked at the carpark for flat 1 belong to me (The bikes and car has blue cover on it). My car registration is (Registration No and make).

I rarely used the car and bikes; and put the covers on them to prevent from rain and frost especially in this winter season. Are there any problems with the car and bikes, because I have not received any complaints from neighbours before and I believe I don't take other people’s space.

Best regards,

Nama saya

(Student ID: XXX)


Balasan email dari Accomodation Ofc:

Hi

There is no problem with the car – we just wanted to make sure it was in fact yours. We also have no problem with the bikes that you have covered over.

Regards

XXX


****************************************************************************************

Haiya.. jika hanya untuk make sure, tanya la saya terus, mengapa perlu email semua orang.. macam la kesalahan besar. Saya duduk di Flat 1, tentulah saya yang guna ruang dan facilities Flat 1.


Geram betul rasanya. Mengapa pula kecoh dan jadi persoalan tentang basikal dan kereta di Flat 1. Penghuni Flat 1 tak bising pun. Banyak lagi kereta lain (Flat 2- Flat 8), tak bising pula.


Saya letak basikal di depan rumah saya dan letak kereta di tempat yang disediakan untuk saya. Bukan saya letak di kawasan jiran-jiran atau di tengah jalan dan menghalang laluan awam.


Sebanarnya, saya terkilan dengan cara Accomodation Office ini. Sebenarnya tidak ada isu dan masalah pun. Tidak pernah ada complaint selama 6 bulan saya duduk di situ.


Saya masih tertanya-tanya apa sebenarnya masalah Accomodation Ofc dengan kereta dan basikal di Flat 1? Dan apa masalah orang yang ‘brought to Accomodation Ofc’s attention’ tu? Dengki kah saya letak kereta dan basikal saya di kawasan saya?


Kalau ikutkan ramai lagi penghuni yang melanggar rental agreement; tidak ada pula diambil tindakan. Ada penghuni yang ada anak kecil (flat itu secara jelas dinyatakan bukan untuk keluarga), penghuni yang bising dengan muzik yang begitu kuat, dan menyanyi sekuat hati (jiran-jiran lain yang bukan satu flat pun tahu pun tahu), menari hentak-hentak kaki (dia duduk di atas flat saya tentu saja saya dapat dengar dengan jelas), ada juga tetamu (bukan penghuni flat tersebut dan bukan tetamu saya) double park di belakang kereta saya, sedangkan dengan jelas itu bukan tempat letak kereta dan sudah terpampang ‘non-residents are not allowed to park beyond this area’ dia pintu masuk flat kami.


Tapi jiran-jiran di sini saya lihat bertolak ansur, kami tidak pernah ada masalah. Saya juga hormat dengan jiran-jiran kerana Islam mengajar kita berbuat baik dengan jiran. Saya tahu jiran-jiran yang lain kebanyakkannya okay. Saya tahu cuma ada seorang ini sahaja yang bermasalah, yang melanggar peraturan tapi berlagak bagus. Dan saya tahu dia itu lah 'yang membawa perhatian' kepada kerani Accomodation Ofc. Tetapi apa pula hal Accomodation Ofc hantar email macam tu? Selama hari ini tak pernah periksa pun kereta luar yang parking sesuka hati di kawasan flat, tiba-tiba saja buat-buat ambil tahu.


Saya sabar. Saya cuma geram. Mengapa ada double standard?



2 comments:

  1. hehe...tu le macam bagus je. Ingat kita tak pandai bawa kereta kot. Macam tak boleh terima hakikat je kita (perempuan muslim) pandai bawa kereta. Orang sebelah tu memang berlagak bagus dan ortodok.

    ReplyDelete