Tuesday, November 22, 2011

Nadwah "Utamakan yang utama"

Alhamdulillah hari ini cuti umum-Hari Keputeraan Sultan Johor. Pagi ini kami berpeluang menghadiri satu program nadwah anjuran IKRAM JBT bertajuk "Utamakan yang utama" berdasarkan kupasan Fiqh Aulawiyat (Keutamaan) Sheikh Dr. Yusuf Qardhawi dan juga berkaitan dengan Fiqh Muwazanah (Pertimbangan)

Kita sering berada dalam dilema dalam menentukan yang utama. Pengurusan masa adalah penting dalam menentukan kita manusia yang hebat dan berjaya. Dan orang yang berjaya adalah orang yang dapat melaksanakan pekerjaannya mengikut keutamaan. Mengutamakan yang utama telah lama diajar oleh para Nabi dan Rasulullah dan telah dipraktikkan oleh tokoh-tokoh Islam yang hebat. Kerana itulah Islam berada dalam zaman kegemilangannya. Sayangnya, umat Islam sekarang telah hilang 'prioriti' atau keutamaanya. Kita  sering berada dalam situasi di mana kita tidak dapat menguruskan apa yang lebih utama dan Fiqh Aulawiyat ini dapat memberi panduan kepada kita apabila berhadapan dengan isu-isu kemaslahatan (perkara-perkara yang membawa kebaikan)



Salah seorang ahli panel, Hajjah Sumilah Marto berkongsi tentang keutamaan dari perspektif wanita. Zainab Al-Ghazali mengatakan adalah lebih aula (utama) bagi wanita berbicara, berdakwah dan menjadi wakil kepada wanita kerana wanita lebih faham tentang isu-isu wanita (Al Imran:104). Dan bagi menjadi da'ie adalah penting bagi isteri mendapat izin dari suaminya dan perlu adanya kesefahaman dan tolak ansur dalam rumahtangga bagi wanita yang ingin menceburi bidang dakwah untuk terlibat dalam bidang dakwah.


Perkara-perkara yang harus dipertimbangkan dalam mengutamakan yang paling utama:
1. Yang wajib vs sunat
2. Perkara pokok vs cabang
3. Tarbiyah dan dakwah (tarbiyah penting supaya tidak menimbulkan fitnah kepada agama)
4. Ilmu (ilmu mesti melahirkan amal)
5.Kualiti
6. Kesihatan

Dalam menentukan keutamaan, yang penting adalah matlamat, ikhlas, kesungguhan dan pengorbanan.

Kupasan ringkas yang baik di sini




"Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada pada kita,
oleh itu gunakanlah masa dengan sebaik-baiknya dan ringkaskanlah perlaksanaannya"
-Hassan Al-Banna

“Peredaran masa sesuatu yang aneh, tetapi lebih aneh orang yang membiarkan sahaja ianya berlalu.” -Imam Syafie

No comments:

Post a Comment