Monday, November 28, 2011

Muharam datang lagi.. 1433H

Alhamdulillah kerana Allah masih memberi peluang untuk meyambut tahun baru. Masih diberi peluang untuk hidup di dunia fana' ini dan diberi ruang untuk bertaubat dan memperbaiki diri. Sering yang dikaitkan dengan Muharam adalah hijrah.. Dan falsafah hijrah Rasullullah 1433 tahun dulu perlu dihayati, malah semakin signifikan dalam menempuh cabaran hidup akhir zaman ini.

Hijrah seharusnya sentiasa kearah pembaikan diri. Ia adalah suatu proses mujahadah, dan proses ini melibatkan beberapa perkara penting:

1. Tujuannya harus kerana iman dan Islam.
2. Hijrah menuntut pengorbanan
3. Hijrah memerlukan persediaan
4. Perlu disertakan dengan sabar



"Sesiapa yang Allah mengkehendaki kebaikan kepadanya, Dia akan menjadikannya faham dalam agama." (Riwayat Bukhari dan Muslim).  

"Allah menganugerahkan al hikmah (kefahaman yang dalam tentang Al Qur'an dan As Sunah) kepada siapa yang Dia kehendaki. Dan barang siapa yang dianugerahi al hikmah itu, ia benar-benar telah dianugerahi kurnia yang banyak. Dan hanya orang-orang yang berakal yang dapat mengambil pelajaran (dari firman Allah)."
(Al-Baqarah: 269) 


Kefahaman agama bukan sekadar ilmu pengetahuan. Kerana itulah, ramai yang tahu tetapi tiada perubahan diri. Faham agama membawa maksud yang lebih mendalam.  Kefahaman dalam agama menuntut kita melaksanakan semua yang dituntut dalam agama.

Semoga kita semua diberi kefahaman dalam agama dan kekuatan dalam melaksanakannya secara istiqamah.

No comments:

Post a Comment