Wednesday, December 1, 2010

Hanya ego yang tercalar

Kadang-kadang kita diuji dengan perasaan sedih dan terkilan apabila jasa dan bantuan kita dilupakan. Tambah-tambah bila orang tu dah senang ye.Tapi bila muhasabah semula, tidak perlu rasa sedih, marah, terkilan atau apa sahaja yang sekutu dengannnya. Malah, perlu rasa bersyukur kerana langsung tidak disebut dan diingat. Sebenarnya tak rugi pun orang tak ingat, yang tercalar hanyalah perasaan ego. Ego tercalar kerana tanda iman belum mantap dan masih mengharapkan penghargaan, pujian dan sanjungan manusia biasa!!

Biarkan sahaja jika ada kebaikan/jasa/pertolongan kita tidak dihargai atau dilupakan. Bukankan itu satu rahmat dan tarbiah untuk hati? Kerana itu akan menyelamatkan hati kita dari riyak dan takbur. Kerana ia mengajar kita tentang ikhlas. Lagipun semua pertolongan itu dengan izin Allah yang memberikan instinct dan peluang untuk menolong dan keupayaan untuk melaksanakan. Jadi, sebenarnya siapa yang tolong? Bukan kita pun.. tapi Allah.. kita sahaja yang perasan kita yang tolong.. Hehe.

So tak perlu lah dirisaukan penilaian dan mengharapkan pujian manusia. Ia hanyalah sebagai ujian keimanan dan keikhlasan kita. Sedangkan memang sudah kita ketahui dan percaya dengan jelas penilaian Allah yang paling penting. Malah jika Allah terima ibadah kita yang ikhlas itu lebih bermakna dan berharga dari segala pujian dari sekalian manusia sepanjang hidup kita.


Sebagai penutup, dikongsi kata-kataIbn Qayyim:
"Amal tanpa keikhlasan seperti musafir yang mengisi guni dengan kerikil pasir. Memberatkan tapi tidak bermanfaat"
 

No comments:

Post a Comment