Thursday, August 27, 2009

Penghayatan Ramadhan


Hari ini merupakan hari ke enam dalam bulan Ramadhan. Bulan yang lebih baik seribu bulan, bulan yang penuh dengan kebaikan dan keberkatan. Berpuasa di bulan Ramadhan membawa pahala dan keuntungan bagi mereka yang melaksanakannya. Umat Islam di seluruh dunia kini begitu sibuk beribadah, termasuk menggandakan ibadat pada bulan yang mulia ini dengan amalan-amalan sunat seperti terawih dan tadarus.

Namun dalam keghairahan melaksanakan ibadah besar ini, terkadang kita terlupa falsafah sebenar berpuasa jesteru puasa yang dilaksanakan agak tersasar dari cara yang diredai Allah SWT. Sudah satu perempat bulan ramadhan ini berlalu, elok rasanya untuk kita semak nilai puasa dan tingkat iman kita.

Ramadhan adalah madrasah yang melatih diri supaya dapat mengawal diri dari nafsu mazmumah dan sifat-sifat buruk. Tetapi pelbagai bentuk perilaku yang ditegah oleh agama masih tidak dapat dikawal dalam bulan ini; secara sengaja atau tidak; seperti membazir, melalaikan solat, melakukan aktiviti yang melalaikan, menghabiskan waktu dengan melepak di jalanan. Semua perlakuan ini dilakukan dengan alasan kerana letih sambil menunggu waktu berbuka.

Seringkali perasaan malas menyelinap masuk atas alasan yang dijadikan sandaran bahawa puasa sering dikaitkan atau sinonim dengan penat dan istirehat, sehingga membawa kesan negatif kepada produktiviti kerja yang cenderung menurun dan pudar.

Menolak pelbagai alasan negatif di atas, madrasah Ramadan sebaliknya mendidik kita untuk mampu lebih survival dan lebih memiliki semangat juang dan daya tahan fizikal dan mental yang kuat. Allah SWT memerintahkan puasa untuk menguji manakah kalangan hambanya mencapai tingkat takwa.


Darjat puasa

Abu Hamid al-Ghazali berkata, Ramadan itu mempunyai tiga darjat:

  1. Puasa umum iaitu puasa menahan diri daripada syahwat.
  2. Puasa khusus iaitu puasa menahan pendengaran, penglihatan, tangan lidah dan semua anggota daripada dosa.
  3. Puasa khawas al-khawas iaitu puasa hati dari mengejar perkara yang keji dan memikirkan tentang perkara duniawi serta menjaga seluruh anggota dari segala bentuk dosa. Puasa yang ketiga inilah (khawas al-khawas) merupakan puasa hamba-hamba yang soleh.

Ciri-ciri puasa orang soleh:

  • Menjaga penglihatan dari perkara yang dibenci Allah SWT.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: Pandangan itu merupakan panahan daripada panah-panah iblis la'natullah, sesiapa yang meninggalkan pandangan tersebut kerana takut kepada Allah, Allah akan mengurniakannya keimanan dan merasai kemanisan iman didalam hatinya. (riwayat al-Bukhari)


  • Menjaga lidah daripada berkata dusta, ghibah, mengadu-domba dengan sentiasa mengingati Allah SWT, dan membaca al-Quran.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: Puasa adalah perisai, jika salah seorang dari kalian sedang berpuasa janganlah dia berkata keji , jika ada yang memeranginya atau mencercanya maka katakanlah: Aku sedang berpuasa. (riwayat al-Imam al-Bukhari dan Muslim).


  • Menjaga pendengaran dari perkara yang dibenci Allah SWT seperti mendengar perkara yang dusta. Justeru Allah SWT meletakkan kedudukan yang sama bagi pendengar kata dusta dan golongan yang suka memakan segala yang haram.

Firman Allah yang bermaksud: Mereka sangat suka mendengar berita-berita dusta, sangat suka memakan segala yang haram (rasuah dan sebagainya). (al-Maidah: 42)


  • Menjaga seluruh anggota tubuh badan seperti tangan, kaki dan perut daripada perkara yang larang. Tidak memperbanyakkan hidangan atau juadah berbuka puasa sehingga menyebabkan berlaku pembaziran. Tidak memakan hidangan yang syubhat dan haram ketika berbuka puasa.

Berpuasa tapi tiada apa

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: Barangkali di kalangan hamba yang berpuasa tetapi tidak mendapat suatu pun (pahala) daripada puasanya melainkan semata-mata lapar, dan barangkali di kalangan hamba yang melakukan qiam (qiamulail) tetapi tidak mendapat suatu pun (pahala) daripada qiamnya melainkan berjaga malam semata-mata. (riwayat Ibn Majah)

Kalangan ulama berpendapat bahawa golongan yang dimaksudkan melalui hadis ini ialah pertama, iaitu orang yang berpuasa tetapi berbuka dengan makanan yang haram.

Kedua, orang yang menahan dari makanan yang halal dan berbuka dengan ghibah (memakan daging saudaranya) yang diharamkan.

Ketiga, orang yang tidak menjaga anggota tubuhnya daripada melakukan segala bentuk dosa. (al-Ghazali: Ihya' 'Ulum al-din)


Indahnya Ramadhan

Sesungguhnya, detik Ramadan apabila dijalani dengan penuh takwa, sabar di samping kerendahan hati mampu menyingkap hijab ketinggian hati dan kesombongan sehingga seorang Muslim akan mampu menerima segala tuntunan dan tuntutan agama ini dengan hati yang lapang.

Setiap amal kebaikan seorang Muslim selain puasa akan dibalas dengan ganjaran kebaikan yang tertentu dan setimpal. Adapun amalan puasa, tidak diketahui ganjarannya kecuali Allah.

Dalam sebuah hadis Qudsi Dari Abu Hurairah r.a bahawasanya Rasulullah SAW telah bersabda: Allah telah berfirman: Sesungguhnya setiap amalan anak Adam itu adalah baginya melainkan puasa kerana puasa hanya untukKu, dan Akulah yang akan memberikan pahalanya. (riwayat al-Imam al-Bukhari dan Muslim)

Seandainya peluang Ramadan dan pintu angan-angan dibukakan kesekian kalinya bagi ahli kubur, nescaya mereka meronta-ronta untuk hidup kembali meskipun hanya untuk sehari di bulan Ramadan.

Mereka mengimpikan rahmat Allah SWT, ingin kembali memperbaiki dan menampung ruang-ruang yang amalan yang cacat, menghidupkan siangnya dengan membaca al-Quran, menambah iman, menghidupkan malamnya dengan ibadah solat-solat sunat, berdoa, menangis, merintih memohon keampunan dan kebebasan dari neraka.

Wahai (hatiku) dan hati-hati yang sering lalai dan alpa, sesungguhnya peluang taubat bagimu terbentang luas. Di Ramadan ini Allah SWT sentiasa memanggil dan menghamparkan keampunan buat sekalian hambanya atas setiap dosa siang dan malamnya.

Dalam sebuah hadis diriwayatkan oleh Abu Musa r.a Baginda SAW bersabda yang bermaksud: Sesungguhnya Allah menghamparkan keampunan (menerima taubat) pada waktu malam bagi pelaku kejahatan di siang hari, menghamparkan keampunan (menerima taubat) pada waktu siang bagi pelaku kejahatan di malam hari sehingga terbit matahari dari sebelah barat. (riwayat al-Imam Muslim)

Pendek kata sebagai kesimpulan renungan, apakah Ramadan yang bakal dijalani selama tempoh sebulan melalui tarbiyah intensif ini bakal menjanjikan satu transformasi positif dalam menghayati erti kata Ramadan yang sebenar atau sebaliknya?

Rebutlah peluang beribadah dan bertaubat menyesali setiap kesilapan selama Ramadan dan lentera keampunan Allah SWT terbuka luas, selama jantung berdegup.


Disunting dan diubah suai dari artikel Utusan


Friday, August 21, 2009

Marhaban Ya Ramadhan

Ahlan ya Ramadhan,

Semoga dikau menjadi madrasah untuk mentarbiah diriku ini menjadi hamba yang bertaqwa.
Semoga segala amalan pada Ramadhan ini diterima Allah, dan semoga terus istiqamah.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini



******************************************
Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui
Dengan sempurna

Selangkah demi selangkah
Setahun sudah pun berlalu
Masa yang pantas berlalu
Hingga tak terasa ku berada
Di bulan Ramadhan semula

Puasa satu amalan
Sebagaimana yang diperintahNya
Moga dapat ku lenturkan
Nafsu yang selalu membelenggu diri
Tiada henti-henti

Tak ingin ku biarkan Ramadhan berlalu saja
Tuhan pimpinlah daku yang lemah
Mengharungi segalanya dengan sabar
Kita memohon pada Tuhan diberikan kekuatan
Ku merayu pada Tuhan diterima amalan

Selangkah demi selangkah...
Dengan rahmatMu oh Tuhanku...
Ku tempuh jua


Thursday, August 20, 2009

Apa kes dengan Flat 1?

Seperti kebiasaan, perkara pertama yang dilakukan ketika masuk pejabat, buka email universiti. Ada satu email dari Accomodation Office. Apa hal pula ni?



Hi All,

It has recently been brought to my attention that there is a bike locked up outside Flat 1 that has not been moved for quite some time. Does anyone know who this bike belongs to? Unless anyone takes ownership by lunchtime on Monday 24 August 2009 the bike will be removed from the premises.

There is a car parked in the carpark for flat 1 (has a blue cover on it) – Who does this car belong to?

For all students who have a car, could you please supply me with the make, model and registration number for our records.

Regards,

XXX


La.. kalau guna common sense, tentulah basikal dan kereta itu kepunyaan penyewa Flat 1. Kenapa tidak tanya secara terus sahaja kepada penyewa Flat 1, dan bukannya bertanya kepada semua penghuni flat. Jika penyewa Flat 1 tidak mengaku baru lah tanya pada semua penyewa.


Balasan dari saya:

Hi XXX,

I live at Flat 1. The bikes outside Flat 1 and the car parked at the carpark for flat 1 belong to me (The bikes and car has blue cover on it). My car registration is (Registration No and make).

I rarely used the car and bikes; and put the covers on them to prevent from rain and frost especially in this winter season. Are there any problems with the car and bikes, because I have not received any complaints from neighbours before and I believe I don't take other people’s space.

Best regards,

Nama saya

(Student ID: XXX)


Balasan email dari Accomodation Ofc:

Hi

There is no problem with the car – we just wanted to make sure it was in fact yours. We also have no problem with the bikes that you have covered over.

Regards

XXX


****************************************************************************************

Haiya.. jika hanya untuk make sure, tanya la saya terus, mengapa perlu email semua orang.. macam la kesalahan besar. Saya duduk di Flat 1, tentulah saya yang guna ruang dan facilities Flat 1.


Geram betul rasanya. Mengapa pula kecoh dan jadi persoalan tentang basikal dan kereta di Flat 1. Penghuni Flat 1 tak bising pun. Banyak lagi kereta lain (Flat 2- Flat 8), tak bising pula.


Saya letak basikal di depan rumah saya dan letak kereta di tempat yang disediakan untuk saya. Bukan saya letak di kawasan jiran-jiran atau di tengah jalan dan menghalang laluan awam.


Sebanarnya, saya terkilan dengan cara Accomodation Office ini. Sebenarnya tidak ada isu dan masalah pun. Tidak pernah ada complaint selama 6 bulan saya duduk di situ.


Saya masih tertanya-tanya apa sebenarnya masalah Accomodation Ofc dengan kereta dan basikal di Flat 1? Dan apa masalah orang yang ‘brought to Accomodation Ofc’s attention’ tu? Dengki kah saya letak kereta dan basikal saya di kawasan saya?


Kalau ikutkan ramai lagi penghuni yang melanggar rental agreement; tidak ada pula diambil tindakan. Ada penghuni yang ada anak kecil (flat itu secara jelas dinyatakan bukan untuk keluarga), penghuni yang bising dengan muzik yang begitu kuat, dan menyanyi sekuat hati (jiran-jiran lain yang bukan satu flat pun tahu pun tahu), menari hentak-hentak kaki (dia duduk di atas flat saya tentu saja saya dapat dengar dengan jelas), ada juga tetamu (bukan penghuni flat tersebut dan bukan tetamu saya) double park di belakang kereta saya, sedangkan dengan jelas itu bukan tempat letak kereta dan sudah terpampang ‘non-residents are not allowed to park beyond this area’ dia pintu masuk flat kami.


Tapi jiran-jiran di sini saya lihat bertolak ansur, kami tidak pernah ada masalah. Saya juga hormat dengan jiran-jiran kerana Islam mengajar kita berbuat baik dengan jiran. Saya tahu jiran-jiran yang lain kebanyakkannya okay. Saya tahu cuma ada seorang ini sahaja yang bermasalah, yang melanggar peraturan tapi berlagak bagus. Dan saya tahu dia itu lah 'yang membawa perhatian' kepada kerani Accomodation Ofc. Tetapi apa pula hal Accomodation Ofc hantar email macam tu? Selama hari ini tak pernah periksa pun kereta luar yang parking sesuka hati di kawasan flat, tiba-tiba saja buat-buat ambil tahu.


Saya sabar. Saya cuma geram. Mengapa ada double standard?



Thursday, August 13, 2009

Antara MARAH dan MAAF

Saya ingin berkongsi satu artikel yang saya kira baik dalam menerangkan perkara berkaitan sifat marah dan pemaaf. Moga membawa manfaat:

Jangan cepat terpedaya dengan bisikan syaitan ketika dalam marah. Ketika marah juga, mungkin ada yang mengambil kesempatan dan bertindak sebagai 'kaki cucuk' dan memburukkan lagi keadaan. Ketika sedang marah, fikiran dan emosi terganggu, hati juga panas, dan pastinya tindakan selalunya mengikut fikiran yang TIDAK WARAS. Kerana itu, jangan ambil apa-apa tindakan ketika kita marah, sebolehnya biarkan diri dan hati tenang dahulu. Dan ingatlah, sifat pemaaf dan menahan marah itu termasuk dalam kategori taqwa.

*******************************************************************************


MARAH adalah antara sifat semula jadi yang ada dalam diri manusia, lahir apabila ada perkara yang tidak disukai, menyakitkan, merugikan atau tidak seperti dikehendaki berlaku terhadap diri. Lawan sifat marah ialah pemaaf.


Pemaaf adalah sifat luhur yang perlu ada pada diri setiap Muslim. Sifat itu mempunyai kesan besar dalam kehidupan kerana ia dapat menyelamatkan seseorang daripada terjebak dalam tindakan yang boleh mendatangkan penyesalan.


Kerugian atau keadaan yang tidak seteruk mana yang menjadi punca kemarahan boleh bertukar satu kerugian lebih besar jika kemarahan tidak dapat dikawal. Sifat pemaaf dapat meletakkan seseorang pada kedudukan tinggi dan dipandang mulia oleh masyarakat. Dia mendapat keuntungan untuk dirinya sendiri dan tidak pula mendatangkan keburukan kepada pihak lain.


Orang yang bersifat pemaaf adalah insan yang tidak berdendam dan buruk sangka terhadap orang lain. Biarpun dia pernah diperlakukan dengan sesuatu yang menimbulkan perasaan marah, dia memaafkan perbuatan itu dan menerimanya secara positif. Mungkin pihak yang menyebabkan rasa marah itu tidak mempunyai niat melakukan perbuatan itu, melainkan kerana terpaksa atau tidak mempunyai pilihan lain. Dalam situasi begitu, sesiapa pun tidak dapat mengelak. Bagi mengelak timbul perasaan marah, jangan melihat sesuatu keadaan dengan terlalu serius sehingga memberi gambaran sebaliknya. Jangan cepat menyalahkan orang, sebaliknya fikirkan apakah kita mampu mengelaknya jika berada di sebelah pihak yang menyebabkan kemarahan itu. Marah akan menyebabkan keadaan menjadi tidak terkawal dan banyak keburukan akan terjadi.


Insan pemaaf dan berhati mulia tidak hanya memaafkan apabila pelakunya memohon maaf, bahkan bersikap terbuka.Jadi, sesiapa ingin membersihkan diri daripada sifat negatif haruslah terlebih dulu membuang sifat dendam. Orang yang kuat menahan sifat marahnya akan mudah memaafkan orang lain. Antara sifat orang yang bertaqwa adalah orang yang dapat mengawal marah dan memaafkan kesalahan orang lain, dan ganjarannya disediakan syurga seluas langit dan bumi, seperti Firman Allah:

".. Dan orang yang menahan amarahnya serta memaafkan (kesalahan) orang."
(Surah al-Imran: 134)


Rasulullah SAW pernah menjelaskan orang yang kuat dalam pandangan syarak ialah mereka yang berjaya mengawal perasaan ketika marah untuk mengelak daripada bencana lebih buruk. Dia boleh mengalihkan situasi marah itu kepada satu keadaan yang lebih baik. Hal itu dijelaskan Abu Hurairah, bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Orang yang kuat itu bukan terletak pada kemampuan berkelahi, tetapi orang yang kuat itu adalah yang dapat mengendalikan diri mereka ketika sedang marah." (Hadis riwayat Imam Ahmad)


Islam mengajar umatnya bagaimana mengendalikan diri dalam keadaan marah supaya sifat marahnya itu tidak berlarutan. Antaranya jika seseorang yang sedang marah itu dalam keadaan berdiri, adalah lebih baik dia duduk. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Jika salah seorang antara kalian marah sedang pada saat itu ia dalam keadaan berdiri, maka hendaklah ia duduk. Namun jika tidak hilang juga marahnya, maka hendaklah ia berbaring." (Hadis riwayat Imam Ahmad)


Selain itu, mereka yang sedang marah juga boleh memadamkan kemarahannya dengan berwuduk. Dua perkara kelebihan wuduk, pertamanya membersihkan diri daripada kekotoran hati dan keduanya secara fizikal menyejukkan hati yang melahirkan ketenangan. Hadis diriwayatkan Abu Daud yang bermaksud: "Sesungguhnya marah itu daripada syaitan dan sesungguhnya syaitan itu diciptakan daripada api dan api itu hanya dapat dipadamkan dengan air. Oleh kerana itu, jika salah seorang daripada kamu marah, maka hendaklah ia berwuduk."


Mereka yang berjaya menahan amarahnya supaya tidak merebak akan mendapat ganjaran di sisi Allah di dalam syurga kelak, di mana mereka boleh memilih mana-mana bidadari yang mereka sukakan. Perkara ini dijelaskan Rasulullah SAW melalui sabda yang bermaksud: "Barang sesiapa menahan amarahnya pada hal ia mampu untuk menumpahkannya, maka Allah akan memanggilnya di hadapan para pemimpin makhluk, lalu Allah memberinya kebebasan untuk memilih bidadari mana yang ia sukai." (Hadis riwayat Tirmizi dan Ibn Majah)


Di samping mampu menahan sifat marah, seseorang itu juga perlu bersedia memaafkan pihak yang membuatkan mereka marah. Memaafkan kesalahan orang lain digalakkan bagi mengekalkan silaturahim dan keharmonian. Malah,sifat pemaaf meletakkan seseorang itu di tempat yang tinggi. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Barang sesiapa yang ingin dimuliakan tempat tinggalnya dan ditinggikan darjatnya, maka hendaklah ia memberi maaf kepada orang yang menzaliminya, memberi kepada orang yang tidak mahu memberi kepadanya dan menyambung silaturahim kepada orang yang memutuskannya." (Hadis riwayat al-Hakim)


Rasulullah SAW juga mengingatkan mereka yang selalu memberi ampunan kepada seseorang akan mudah mendapat keampunan daripada Allah. Memang orang yang dizalimi berhak membalas balik perbuatan itu tetapi adalah lebih baik jika memberi kemaafan.

"Dan bagi orang yang dizalimi mereka akan membela diri. Dan balasan sesuatu kejahatan adalah kejahatan yang sama. Maka sesiapa yang memaafkan dan berbuat baik, maka pahalanya adalah tanggungan Allah. Sesungguhnya Dia tidak menyukai orang zalim."
(Surah asy-Syura: 39-40)



Biarpun Islam membenarkan membalaskan kejahatan dengan kejahatan yang sama, adalah lebih baik jika diselesaikan secara memberi kemaafan. Ini bagi mengelak perkara buruk berterusan. Disebabkan membalas itu mungkin berlaku ketidakadilan apabila balasan dikenakan lebih teruk. Sebenarnya tidak rugi kita memaafkan orang lain. Apa yang berlaku sudah menjadi sejarah. Kita tidak mendapat apa-apapun daripada kemarahan yang ditunjukkan, bahkan menyebabkan kesan buruk kepada diri sendiri.


Syaitan pernah memberitahu Nabi Musa bagaimana dia mendekati manusia supaya melakukan perbuatan dilarang agama dengan katanya: "Tiga perempat daripada masa yang paling baik untuk aku menggoda manusia ialah sewaktu mereka dalam keadaan marah, kerana pada masa itu aku boleh mempermainkan hati mereka seperti sebiji bola."


Di sunting dari sumber: http://suarapolitik.com/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=2166

**********************************************************************************

Tuesday, August 4, 2009

Taqwa

Perkataan taqwa banyak kali disebut dalam Al-Quran. Tapi apakah itu taqwa? Siapakah hamba yang bertaqwa (muttaqeen?).
Taqwa membawa maksud takut kepada Allah. Tetapi takut dengan Allah tidak sama dengan takut kepada manusia (atau makhluk lain). Indahnya perasaan takut kepada Allah tidak menjadikan kita jauh padaNya malah menjadikan kita lebih dekat denganNya.
******************************************************************************************
Antara ayat-ayat Al Quran yang menerangkan tentang taqwa dan sifat orang yang bertaqwa:
"Kitab (Al Qur'an) ini tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertakwa, (yaitu) mereka yang beriman kepada yang ghaib, yang mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami anugerahkan kepada mereka, dan mereka yang beriman kepada Kitab (Al Qur'an) yang telah diturunkan kepadamu dan Kitab-kitab yang telah diturunkan sebelummu, serta mereka yakin akan adanya (kehidupan) akhirat. Mereka itulah yang tetap mendapat petunjuk dari Tuhan mereka, dan merekalah orang-orang yang beruntung."
(Surah Al-Baqarah: 2-5)

"Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu dan kepada surga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa, (yaitu) orang-orang yang menafkahkan (hartanya), baik di waktu lapang maupun sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang. Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebajikan.
Dan (juga) orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka ingat akan Allah, lalu memohon ampun terhadap dosa-dosa mereka dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain daripada Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu, sedang mereka mengetahui."
(Surah Al-'Imran: 133-135)

" ... Sesungguhnya kebajikan itu ialah beriman kepada Allah, hari kemudian, malaikat-malaikat, kitab-kitab, nabi-nabi dan memberikan harta yang dicintainya kepada kerabatnya, anak-anak yatim, orang-orang miskin, musafir (yang memerlukan pertolongan) dan orang-orang yang meminta-minta; dan (memerdekakan) hamba sahaya, mendirikan salat, dan menunaikan zakat; dan orang-orang yang menepati janjinya apabila ia berjanji, dan orang-orang yang sabar dalam kesempitan, penderitaan dan dalam peperangan. Mereka itulah orang-orang yang benar (imannya); dan mereka itulah orang-orang yang bertakwa."
(Surah Al-Baqarah : 177)
******************************************************************************************
Sesungguhnya Allah redha pada hambaNya yang bertaqwa. Antara kelebihan taqwa seperti yang dinyatakan dalam Al Quran:
Bantuan dari Allah; “… Dan barang siapa yang bertakwa kepada Allah niscaya Allah menjadikan baginya kemudahan dalam urusannya”. (Al-Thalaaq:4)
Menghapuskan dosa dan menambah pahala; “… Dan barang siapa yang bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan menghapus kesalahan-kesalahannya dan akan melipat gandakan pahala baginya.” (Al-Thalaaq:5)
Pelindungan dari Allah; “… Dan Allah adalah pelindung orang-orang yang bertakwa.” (Al Jaatsiyah :19)
Balasan syurga;“Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa berada di dalam taman-taman (surga)…” (Adz-Dzaariyaat : 15)